بهینه سازی محتوای سایت

سئو یا SEO

بهینه سازی محتوای سایت یا سئو سایت وردپرس از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا وب سایت های زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که از این سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنند. ایجاد وب سایت توسط وردپرس ساده است ولی در صورتی که سئو وردپرس بدرستی انجام نشود عملا تمام تلاش ها بی فایده خواهد بود.

چه احساسی دارید در صورتی که یک تم زیبای وردپرسی داشته باشید ولی برای موتورهای جستجو این تم بهینه سازی نشده باشد؟
موتور جستجوی گوگل، بینگ، یاهو، اهمیت کمتری به عکس های زیبا و طراحی سایت می دهند.
برای این موتورهای جستجو عنوان تصاویر، نام فایلها، کلمات کلیدی و صدها آیتم بهینه سازی دیگر مطلوب است.

در مورد بهینه سازی تصاویر سایت قبلا توضیح دادیم. .در این مقاله به بررس مختصری در مورد بهینه سازی محتوای سایت می پردازیم.

 

۱- ساختار آدرس URL :

آدرس مطالب، یکی از فاکتور های مهم در بحث بهینه سازی محتوای سایت هستند.
آن ها را جدی بگیرید و حتما آن ها را باز نویسی کنید.
سیستم های مدیریت محتوا، به صورت خودکار این آدرس را برای شما مینویسند، اما بهتر است که کلمات کلیدی را در آن ها به کار برید و از نوشتن آدرس های طولانی خودداری نمایید.

زمانی که یک پست منتشر می کنید، URL یا پیوند یکتای (Permalink) آن پست به طور خود کار بر اساس عنوان پست ایجاد می شود، مگر آن که به صورت دستی آن را ویرایش کنید.
ویرایش دستی این آدرس توصیه می شود تا لینک پست فقط شامل کلمات کلیدی هدف شما باشد.
در بیشتر پلتفرم های سرویس دهنده وبلاگ، گزینه ویرایش لینک یکتا معمولاً در بالای صفحه و نزدیک به جایی که عنوان را وارد می کنید، در دسترس است.

آدرس نویسی

در عنوان نویسی آدرس های URL استفاده شده در طراحی سایت خود دقت کنید. آدرسهای URL خود را هر چه می توانید کوتاه و گویا و در عین حال مرتبط با موضوع بنویسید. گوگل برای ۳-۵ کلمه نخست آدرس URL ارزش زیادی را در جهت رتبه بندی سایت در نظر می گیرد.

آدرس URL را طوری انتخاب کنید که در جهت بهینه سازی سایت باشد.

بهینه سازی محتوای URL

۲- تگ های h1) heading  تا h6)

چندین سال است که تگ های H، یا سربرگ از اهمییت بالایی در بحث بهینه سازی سایت ها برخوردارند. با این تگ ها، میتوانید به موتورهای جست و جو بفهمانید که این جمله، از اهمییت بالایی از نظر شما برخوردار است.

استفاده از تگ ها مهم ترین بخش برای ارسال مطلب است اگر شما مطلب خود را با تگ های عنوان بهینه نکنید باور کنید رتبه نمی اورید سعی کنید برای تیتر های کلی از تگ h3 استفاده کنید که مناسب تر است و از تگ h2 هم برای تیتر های که به ماهیت عنوان مطلب برمیگردد استفاده کنید البته برای شروع مطلب استفاده کردن از تگ h2 کار جالبی است البته با کمی تغییر پس تگ ها را جدی بگیرید و روی مطلب وقت بگذارید.

دقت

پس برای هرمطلب یک تگ h1 استفاده کنید h2 هم هرچی کمتر باشد تاثیر بیشتری دارد مثلا اگر ۶ تگ باشد بین این ها تقسیم میشود ولی برای بقیه تگ ها تعداد معنی ندارد و میتوان هر چقدر هم خواستین استفاده کنید. عناوین پست های خود را با استفاده از کلمات کلیدی که در ذهن دارید، ایجاد کنید. بهتر است که عنوان پست کمتر از ۷۰ کاراکتر باشد چرا که گوگل عناوین بالای ۷۰ کاراکتر را به طور کامل در نتایج جست و جو، نمایش نمی دهد.

سعی کنید در کلمه خاصی که میخواهید رتبه بگیرید ان را در تگ های و عنوان و تیتر ها و در اول مطلب و در توضیحات عکس ها و .. استفاده کنید تا دیده شود این روش فوق العاده است.

بهینه سازی محتوای heading

۳ -کلمات مترادف و مرتبط :

سعی کنید کلماتی را درون متن خود به کار ببرید که میدانید نه کاربر را آزار میدهد و نه به ورودی شما از موتور های جست و جو آسیب میرساند. از مترادف ها درون متن خود استفاده کنید تا متن خوبتان به دست تمامی جست و جو کنندگان برسد. به طوری که کاربر چزی را که می خواهد و دنبالش می گردد در متن شما پیدا کند.

۴- تصاویر:

تصاویر یکی از فاکتور های مهم در on page هستند. از تصاویر استفاده کنید و برای آن ها alt و title تعریف کنید تا موتور های جست و جو بفهمند که این تصویر در رابطه با چه چیزی است. از کلمات کلیدی در alt تصاویر استفاده کنید و آنها را به صفحه مادر لینک کنید. در استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات تصاویر زیاده روی نکنید و فقط مرتبط ترین آنها را به کار ببرید. در مورد بهینه سازی تصاویر قبلا صحبت کردیم، به آن مراجعه کنید.

۵ – استراتژی های کلمات کلیدی قدیمی را دور بریزید:

نیازی نیست که حتما چندین بار کلمات کلیدی را به کار ببرید، حتما از ۶% چگالی کلمات کلیدی پیروی کنید. محتوا را با ذهنیت این که دارید برای کاربر مینویسید، بنویسید نه صرفا برای موتو های جست و جو. موتور های جست و جو بیشتر به کاربر اهمییت میدهند و دوست دارند تا کاربر به نتیجه مورد نظر و دلخواهش برسد. به کار بردن کلمات کلیدی داخل پست را فراموش نکنید، اما با کلمات کلیدی هم، مقاله خود را به اسپم شبیه نکنید.
حداکثر ار ۱ یا ۲ کلمه کلیدی استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است موتورهای جستجوی گوگل شما را جریمه کنند. از هر کلمه کلیدی ۳ بار یا کمتر در هر ۱۰۰۰ کلمه از متن، استفاده کنید. کلمات کلیدی خود را حداقل یک بار در تیتر های فرعی به کار برید، تا به این صورت برای گوگل مشخص کنید تمرکز اصلی صفحه و مطلب شما بر روی چیست.

۶- کاربرانتان چه کسانی هستند؟

مطمئن شوید که میدانید کاربرانتان دقیقا چه کسانی هستند و به چه چیز هایی نیاز دارند . بعضی از سایت ها برای یک عده خاص مینویسند.
شما هم همین کار را بکنید ! ، باید بدانید که خواننده های سایتتان مثلا سطح علمی بالایی دارند یا پایینی که سطح مقاله خودتان را با سطح علمی آنها هماهنگ کنید . گوگل شرکت بزرگی است و مسلما میداند که مثلا این محتوا به درد کاربر خورده است یا خیر (بر طبق فرضیات ) پس کاربران را با هم ترکیب نکنید و قشر خاصی را انتخاب کنید. به کارگیری از شبکه های اجتماعی و همچنین تعبیه دکمه های اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی باعث بالا رفتن اعتبار محتوای شما خواهد شد.

۷- ویدئو:

ویدئو ها، یکی از پرمخاطب ترین بخش های سایت ها هستند.
به این فکر نکنید که سرعت اینترنت در کشور ما پایین است . . . ،
کاربران ویدئو ها را بر متن ترجیح میدهند. سعی کنید هر از چند مدت، یک ویدئو در موضوع کاری خودتان در سایتتان منتشر کنید.
ویدئو هایتان را در اپارات و یوتیوب منتشر کنید، اما در سایت خودتان حتما لینک دانلودش را قرار دهید.
کاربران ویدئو ها را نزد خود نگه میدارند و میتواند این بحث، کاربران را دوباره به سایت شما بکشاند!

۸- راه را دور نکنید!

موتورهای جست و جو باید نتایج مرتبط و به درد بخور را به کاربرانشان به نتایج درآورند.
در غیر این صورت آنها را از دست میدهند.
پس وبسایت خود را پیش موتورهای جستجو معتبر کنید و هرگز نگذارید که با شما مثل یک اسپم برخورد کنند.
اگرمحتوای موردنظر کاربر رادارید، پس بگذاریداو به راحتی به هرچه میخواهددست بیابد، نه این که لقمه را دوردهانشان بچرخانید.

 

۹-بهینه سازی مطالب کافی و طولانی  :

طی بررسی های که انجام شده خیلی از سایت های که ایندکس نشدن مطالب خود مینالند مطالبی با ۲۰۰ واژه و استفاده بیشتر از عکس مطلب ارسال میکنند که گوگل خیلی از این موارد را نمی پسندد مخصوصا برای سایت های تازه تاسیس تکرار میکنم سایت های تازه تاسیس شاید بیشتر از ۲۰۰۰ وآژه خوب باشد حال شما میگویید یک موضوع شاید قابلیت انقدر مطلب را ندارد بله درست است اما اگر درباره مطلبی میتوان یک مقاله ۵۰۰۰ واژه نوشت کم کاری نکنید زیرا همیشه مطالب به تعداد نیست به کیفیت است.

امروزه موتورهای جستجو دید خود را ازتعداد زیاد به کیفیت زیاد معطوف کرده اند چه در بک لینک چه در محتوا پس کیفیت را جدی بگیرید و مطالب طولانی معتبر ایجاد کنید.
یکی از موارد مهم بهینه سازی محتوا است.
به طور کلی تعداد کلمات متن باید از ۳۰۰ واژه بیشتر باشد تا سئوی خوبی داشته باشد.

توجه ۱

در متن از جملات بی ربط استفاده نکنید
زیرا ربات ها به تمرکز روی کلمات هم دقت میکنند.
استفاده بیش از حد از کلمات هم احتمال اسپمر بودن شما را بالا میبرد.
پس تمرکز داشته باشید ربات اهمیت ویژه ای به ابتدای متن میدهند و شما عنوان مورد نظر مطلب به طوری که ماهیتش عوض نشه در ابتدایی مطالب خود استفاده کنید.
امروزه موتورهای جستجو به شدت باهوش شده اند و مطالب شما را بررسی میکنند که ایا وقتی شما مثلا درباره محتوا مطلب میگذارید به کلماتی مثل متن ,کلمه,عنوان یا کلمات مرتبط با ان استفاده میکنید.

شاید تعبیر دیگر این باشد که ایا مطلب شما ربات محور است یا انسان محور برای ربات مینویسید یا انسان.
پس سعی کنید اول طبیعی بنویسید و بعد ان را بهینه کنید که حالت طبیعی بودن مطلب از بین نرود.

توجه ۲

اولین کسی که مطلب را میخواند خودتان باشید.
روی مطلب خودنظربدهید که کسانی که درهمین موضوع مطلب گذاشته اندچقدرمطلب انها بهتراست یامطلب شما اموزنده تر است.
این دقیقا رابطه مستقیم با ضریب ابرگشت و ماندگاری بازدید کننده دارد.
که این روزها برای موتورهای جستجو بسیار مهم شده است که:
*.ایا بازدید کننده روی یک مطلب شما کلیک کرد
*.ایا بازهم در مطلب های دیگر روی سایت شما کلیک میکند.
*.یا سایت شما را رها میکند.

باور کنید جریمه از سمت خود بازدید کننده صورت میگیرد تا گوگل پس کیفیت محتوا را جدی بگیرید.
یک سایت به تعداد مطالبش نیست که اعتبار دارد به تعداد مطالب معتبر اش است که دیده میشود.

خلاقیت در بهینه سازی محتوا است.

۱۰- بروز رسانی مداوم راز موفقیت در سئو:

بعضی سایت ها ۱۰ بک لینک هم ندارند اما صفحه اول هستند. چون به قدرت محتوا پی برده اند.
چون فهمیده بودند راز موفقیت در سئو محتوا است.
باور کنید وقتی گوگل نظم کاری شما را ببینید به شما اطمینان میکند.
همان مسئله مهم تراست رنک”ضریب اعتماد” شما بالا میرود.
چه اتفاقی میوفتد وقتی گوگل میبیند شما هر روز مطالب کامل و بهینه شده میگذارید؟
به شما بها میده پس بروز رسانی را فراموش نکنید.
اگر ۲ ماه است که روزی یک بازدید کننده ام ندارید نا امید نشوید جرقه موفقیت یک لحضه اگر بخورد تمام است اما برای اینکه وقتی به شما بها داده شد.
درباره پست دقت کنید باید محتوا با کیفیت داشته باشید تا بازدید کننده را برگردانید.
راز موفقیت بهینه سازی محتوا است.

۱۱-لینک های داخلی در محتوا:

تاثیر لینک های داخلی برای تغییر رتبه ان لینک در داخل مطلب شاید کمی زمان بر باشد.
به ربات ها کمک میکند مطالب شما را بهتر ایندکس کنند.
راحت تر به تمام سایت دسترسی داشته باشند و مطالب مهم تر شما را تشخیص دهند.
پس استفاده از لینکهای داخلی با تکست مناسب دردید اول شاید خیلی موثر نباشد اما به مرور اثرات شگفتی دارد.
البته زیاده روی دراین روش خیلی مناسب نیست واگردرمطلبی نمیشود به یک سایت معتبر لینک بدهیم وسواس به خرج ندهیم.

بهینه سازی محتوای لینک داخلی

خــــــــــــلـاصـــــــــــــــــــــــــه

+ محدود کردن تعداد کلمات کلیدی هدف
+ استفاده از کلمات کلیدی در ابتدای عنوان
+ ویرایش آدرس URL به نحوی که فقط شامل کلمه کلیدی باشد
+ وارد کردن کلمات کلیدی در ۱۰۰ کاراکتر اول متن
+ وارد کردن کلمه کلیدی در تیتر های فرعی
+ پخش کردن کلمه کلیدی به صورت طبیعی و متوازن در کل محتوا (یعنی بیش از ۳ کلمه کلیدی در هر ۱۰۰۰ کلمه، استفاده نشود)
+ استفاده از لینک های داخلی و خارجی در محتوا
+ استفاده از تصاویر و بهینه سازی آن ها برای کلمات کلیدی
+ بهینه سازی عنوان و توضیحات متا

 

 اگر می خواهید سایت شما رنک خوبی داشته باشد بهینه سازی محتوای سایت را جدی بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید